12 October 2015

Is dit een Goudvliesbundelzwam?

Goudvliesbundelzwam (?) 10 okt 2015

Ik ben geen paddestoelenexpert. Maar ik vond hem té mooi, om niet te fotograferen. Ik heb hem opgezocht in De Grote Paddenstoelengids voor onderweg van Ewald Gerhardt (Tirion Natuur/Natuurmonumenten) en vond hem wel erg lijken op de Goudvliesbundelzwam. De gids werkt met foto's en de betreffende foto komt goed overeen met mijn exemplaar. Voorkomen: "Sep-Nov; op levende en dode loofbomen, vooral op beuken, in bundels groeiend" (klopt). Maar zeker weten doe ik het niet. Is de gevorderde mycoloog het met mij eens?


Goudvliesbundelzwam (?) 10 okt 2015

Ik ben ook geen Neerlandicus, ik schrijf automatisch 'paddestoelen', maar de titel van het boek is 'paddenstoelen'. Is dit een stoel voor padden? Nooit gezien!

3 comments:

  1. Gert,
    Dat is wel heel leuk: gister zag ik ook een enorme 'bundel' van dergelijke zwammen op een dode boom! De exemplaren die al een beetje ouder waren hadden een dikke doorzichtige laag gekregen waardoor het onderliggende 'weefsel' er parelmoerachtig en goudkleurig doorheen glansde! Het was werkelijk schitterend!
    Nagekeken blijken er meerdere Bundelzwammen te zijn maar ik vermoed ook ik ook de Goudvliesbundelzwam heb gezien. Ze stonden er trouwens bij 'bosjes', bundels dus...!
    Het valt mij op dat er dit jaar erg veel paddestoelen zijn.

    ReplyDelete
  2. Bundelzwammen en Vlamhoeden zijn met elkaar te verwarren las ik. Van jonge exemplaren ziet de steel er weer anders uit dan van de oudere, dus ik waag mij niet aan een benaming...

    ReplyDelete
  3. Ha! eindelijk iemand die van de natuur houdt!
    Ik heb de mijne met de Prachtvlamhoed vergeleken: maar dat is hem toch niet. De mijne heeft donkere vlekjes op de hoed. Het is eigenlijk verrassend dat van de 1000 paddenstoelen in de gids de mijne vrij makkelijk alleen op het uiterlijk te identificeren is ....

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.