28 September 2015

Totale maansverduistering maandag 28 september groot succes ondanks slechte weersvoorspellingen

Totale maansverduistering maandag 28 september was een groot succes! De weerman van het zondag 8 uur NOS journal voorspelde grote kans op bewolking zodat er niet veel te zien zou zijn. Hij zat er naast. Er kwam wel bewolking maar pas om plm 6 uur. Toen hadden we de totale maansverduistering met de prachtig rode gloed al kunnen bewonderen. Rode gloed is indirect zonlicht.

Maansverduistering 28 sept 2015 5:03 uur
t=13 sec. totaal. Rode gloed!
kllk op foto voor vergroting
Ik heb een paar amateur opnames gemaakt. Spiegelreflex Sony A580 op statief. Zoomlens 3.5-6.3/18-200mm. Experimenteren met sluitertijd, diafragma, ISO gevoeligheid, zoom, en over/onderbelichting. Met telezoom en sluitertijden langer dan 2 sec is beweging van de maan zichtbaar! Dat maakt de maan onscherp. Maar dat maakt niet uit voor de kleur! Je moet een balans zoeken tussen zoom,  sluitertijd en ISO instelling. Ik had ISO=800, dat geeft kortere sluitertijden. Nadeel: je krijgt bij uitvergroten wat slechter beeld. Autofocus werkt niet in deze omstandigheden; overschakelen op manual focus, d.w.z. gewoon de scherpte op ∞ oneindig zetten.

Toeval: tijdens bovenstaande tijdopname van 13 sec vloog er een vliegtuig door het beeld te zien als 9 witte streepjes en rode puntjes. Dat patroon moet veroorzaakt zijn doordat de witte lampen langer branden dan de rode. Een andere verklaring weet ik niet.

uitvergroting bovenstaande foto.
let op: witte streepjes en rode stipjes: vliegtuig!
klik op foto voor vergroting
De rode gloed is relatief makkelijk te fotograferen omdat je dan geen last hebt van grote contrasten. Komt het witte maanlicht opzetten dan lopen de contrasten sterk op waardoor je niet tegelijk de zwakke rode gloed en detail in het door de zon verlichte deel van de maan kunt krijgen. Die laat ik dan ook maar niet zien. Behalve deze:
Maansverduistering 6:05 uur.
waarbij een rode gloed te zien in een kring rond de maan. (vergelijkbaar met de kleuren van de ondergaande zon?). Ik weet niet of dat verschijnsel al is beschreven. In dit geval heb je dus nog voordeel van de wolken! 

Al met al: het was zeker de moeite waard om vroeg op te staan en het weer was beter dan voorspeld. 

Conclusie: een maansverduistering is beter te voorspellen dan het weer! 

3 comments:

  1. Dank je wel Gert! Zoals altijd geniet ik van je foto's. Het was hier -in de kop van Drenthe- ook helder vannacht (om ca. één uur) en er was een prachtige maan te zien! Ik heb echter maar niet op de maansverduistering gewacht...

    ReplyDelete
  2. Hallo Trouwe Lezeres! Wij hebben ook niet gewacht op de maansverduistering! Wij zijn op tijd naar bed gegaan en hebben gewoon de wekker op kwart voor 5 gezet. Ik was zelfs al eerder wakker. Ik vind dit soort zeldzame hemelverschijnselen altijd de moeite waard. Je moet het altijd proberen, iedere kans pakken, omdat ze nogal eens verpest worden door wolken. Misschien zijn zondsverduisteringen meer iets voor jou? die zijn meestal overdag!

    ReplyDelete
  3. Ja Gert, ik las inderdaad dat je vroeg was opgestaan en fijn dat je ervan genoten hebt! Mijn biologische klok is iets anders afgesteld, ik slaap niet zomaar vroeg in....
    Zonsverduisteringen zijn inderdaad meer geschikt voor mij. :-)

    ReplyDelete

Comments to posts >30 days old are being moderated.
Safari causes problems, please use Firefox or Chrome for adding comments.